Vid exkursionen i Dalbobergen, valde vi att hålla i en utomhuspedagogisk aktivitet. Vår aktivitet bestod av fyra stationer med syftet att på olika sätt upptäcka och utforska naturvetenskap och teknik.
- Vid en station ville vi väcka deltagarnas intresse för träd och dess höjd. Uppgiften var således att reflektera kring hur högt Sveriges högsta träd kan vara, och då med hjälp av referensramar som de känner till.
- Vid nästa station var syftet att låta deltagarna lära sig urskilja olika naturföremål genom att tillsammans i gruppen först se vilka föremål som de skulle leta efter och sen på tid hitta samma föremål.
- Vid tredje stationen ville vi uppmärksamma vågen som ett tekniskt redskap, samt göra deltagarna medvetna om tyngdlagen. Uppgiften bestod av att försöka uppskatta vikten av en sten och sedan leta naturföremål som motsvarade stenens vikt för att på så sätt få balansvågen att väga jämt.
- Vid vår sista station ville vi utmana den tekniska förmågan och få deltagarna att reflektera kring hur man bygger högt och stadigt med hjälp av naturens resurser.
"utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforskar hur enkel teknik fungerar"
"utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap" (Lpfö 98, s 10).
Flera charmiga träd såg vi under vår promenad.
Vacker utsikt vid vår fikapaus.Pinocchio-stubben.
Kreativa grupper som byggde på höjden med naturmaterial.
//Hej hopp rosenknopp!
Tack för era roliga aktiviteter i Dalbobergen!
SvaraRaderaUnderbar stube ni hittat!/MIA