måndag 4 maj 2015

Innovatum - Grupp Klara

Elin Dahl, Nour Abdallah, Rebecka Magnusson,
Sara Hammarfors, Caroline Nyman & Emelie Starck.

Vårt valda område:
Vi valde att arbeta med området vattenkraft. Om vi hade besökt Innovatum med en barngrupp hade vi valt att fördjupa oss i fyra olika aktiviteter som handlar om vattenkraft: 1. Skapa el med vågkraft (hus som lyser när man pumpar igång vågor). 2. Skapa el med vattenkraft ( när man sätter igång rörelse i vattnet ser man sig själv på en tv). 3. Splash. 4. Vattenkraft, vattenhjul och rör. Vi valde att arbeta med vattenkraft på grund av att barn ofta tycker att vatten är kul och vi tycker att det är roligt att barnen kan få exempel på vart el kommer ifrån. De aktiviteter vi har valt passar till vårt område och de fungerar att göra tillsammans med barn. Vattenkraft är också ett område som vi känner att man kan fortsätta arbeta med tillbaka på förskolan.

Vid ett besök hade vi valt att först ha en kort genomgång/förklaring av vattenkraft och testa aktivitet nr 1 och 2. Sedan på vägen till de andra aktiviteterna låta barnen leka lite fritt, om de ser något de är intresserade av så stannar vi där en stund. När vi väl kommit fram till aktivitet nr 3 och 4 kör vi en kort repetition av vad vattenkraft är och testar de aktiviteterna. Efter det får barnen leka lite fritt i den lokalen vi då befinner oss i. Vi har valt att göra på detta vis på grund av aktiviteternas ursprungliga ordning.
2. Skapa el med vattenkraft

1. Skapa el med vågkraft

3. Splash
4. Vattenkraft, vattenhjul och rör
3. Splash
3. Splash

Olika krafter:
Vattenkraft - De aktiviteter vi tidigare har skrivit om. Friktionskraft - Olika lutande underlag.  Dragkraft - Dragkamp.

Säkerhetsaspekter: 
Så få barn som möjligt per pedagog och att varje pedagog har ett extra ansvar över ett specifikt antal barn. Det är också viktigt att pedagogerna är uppmärksamma och verkligen har koll, samt att någon slags förundersökning har gjorts så att pedagogerna har kunskap om de olika aktiviteterna Att som pedagog ha kunskap om de olika aktiviteterna är extremt viktigt exempelvis om man kanske har ett barn i gruppen som har epilepsi, då bör inte det barnet göra aktiviteten som blixtrar så att skuggan stannar kvar. Det är även viktigt att pedagogerna har ett positivt samarbete med Innovatums personal.
Vi tycker även att det är viktigt att ha en återsamlings plats och att alla pedagogerna vet var nödutgångarna finns.
Det vi tyckte var extra intressant/roligt:
Vi uppskattade mest de olika bollekarna som skapade en bild, alla hjälpte till att skapa en bild genom olika aktiviteter som handlade om dans, musik, att ta en boll med en metallarm, veva osv. Vi tyckte om dessa aktiviteter på grund av att det var färgrikt, det var ett annorlunda sätt att skapa en bild på och det fanns stor variation på hur man kunde skapa bilden. Vi tyckte även mycket om tidsmaskinen, mindball, fotbollsmålet och auto magica.

/Grupp Klara

1 kommentar:

  1. Bra genomtänkt Tema! Kul att se era fina bilder!
    Hälsningar MIA

    SvaraRadera