- Det område vi valt att fokusera på är VATTEN. Inom området vatten så valde vi att fördjupa oss i fenomenet SLUSS. Slussning är ett ämne/en aktivitet som man på flera ställen kan stöta på och lära sig om i Trollhättan. Det finns bra möjligheter att lära på autentisk plats och genom uppbyggda modeller på slussar (Innovatum). Det blir konkret och lättare att förstå slussning när det finns modeller att undersöka där barnen får klämma, känna och pröva sig fram. Hade vi åkt med en barngrupp till Innovatum för att undersöka slussar så hade vi delat upp barnen i mindre grupper så att alla skulle få chansen att verkligen få undersöka slussmodellen. Vi hade sett till att vi haft gott om tid på oss så att vi inte hade behövt stressa.
- I slussbanan på Innovatum kan man uppleva flera olika krafter som får båtarna att åka framåt. exempel på det är luftbubblor som strömmade fram och vattenhjul som får vattnet i rörelse.
- Säkerhetsaspekter som vi tänkte på är vikten av vuxennärvaro. Att man kanske delar upp barnen mellan de pedagoger som är med. Att man har ansvarsbarn. Västar på alla, även de vuxna. Vi upplever att man ofta har västar på barnen för att vi ska se dem, men inte på oss vuxna för att barnen ska se oss. Det är stora lokaler på Innovatum med många möjliga gömställen.
Vi tyckte att den styrda aktiviteten med Jerry var bra. Hans förklaringar på hur man kan samtala med barnen hur olika vätskor och material fungerar ihop var tydligt. Mycket bra exempel på hur man kan jobba i en barngrupp.
Dags för båten att ge sig in i slussen.
Första etappen nådd.
Andra...
Genom att öppna slussportarna så strömmar vattnet framåt och båten åker framåt.
Sista slussporten är öppen
Nu har båten kommit igenom slussen
Jerry som visade oss bra metoder att använda i förskolan när man arbetar med olika vätskor.
Vilket flyter, vilket sjunker?
När leran var formad som ett klot sjönk den. Formad som en båt så höll den sig flytande.
Tack för oss!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar