onsdag 8 april 2015



Här kommer våra experiment från grupp Lysekil/Dingle

Michelles experimentet:

Material:

*tre stycken stora glas
*salt
*tre råa ägg (går bra att använda ett och förflytta ägget mellan glasen)

Här använde jag mig utav tre stycken 40 cl dricksglas. I första glaset fanns det bara vanligt vatten uppfyllt och i det andra glaset var det mycket salt i med vatten och i det tredje glaset var et halvfullt med vatten och salt i.







 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 Inspirationen hämtade jag utav denna blogg som skrivs av en mamma som är förskollärare som tipsar om olika tips och idéer på sin blogg. Jag tycker att bloggen är bra då en visar på olika experiment som man kan göra i förskolan. Detta experimentet visas i ett videoklipp där den även förklarar hur det går till. Det enda jag saknar i videoklippet är förklaringen till varför ägget flyter när det är salt i vattnet, annars tycker jag att experimentet är bra och videoklippet gör att beskrivningen blir lätt att följa. Denna blogg kommer jag definitivt använda mig utav som tips att ha i barngrupp.
Elins experiment:

Material:

*plaströr
*bakpulver
*ljummet vatten



 Experimentet gick ut på att fylla röret med bakpulver och sedan fylla upp resten med det ljumna vattnet.

Jag började med att läsa olika experiment i olika böcker, men det jag fastnade för var ifrån en sida på internet. Sidan jag hittade var http://www.experimentskafferiet.se/experiment/bakpulverraketen/. Sidan var lätt att använda sig av, lätt att hitta något för alla barn. Beskrivningarna e gav var även väldigt tydliga. Det fanns en förklaring till hur och varför experimentet blev som det blev och även en video på hur experimentet gick till ifrån början till slut.

Emmas experiment:

Jag vale att göra experimentet klättrande vatten.

Material:
*värmeljus
*fat/tallrik
*vatten
*högt glas
*tändstickor/tändare
*färgmedel

Steg 1

Häll ca en 1 cm vatten på fatet/tallriken. Gärna färgat så u ser klart och tydligt vad som händer. Tänd värmeljuset och placera det på fatet/tallriken. Häll inte så mycket vatten att värmeljuset flyter.



Steg 2

Placera glaset upp och ner över ljuset på fatet och iaktta vattenytan på inre sidan av glaset. Om du använder färgat vatten syns effekten bättre.


Steg 3

Se hur vattnet reser sig/klättrar upp längs glaset


Jag vale denna sida  http://tempputehdas.heureka.fi/sv/2012/04/02/klattrande-vattnet/ för att den var utförligt skriven. Experimentet valde jag för att det är lätt att utföra med barn och för att materialet man behöver oftast finns hemma så barnen lätt kan prova experimentet hemma med föräldrarna. Materialet är sådant som barnen lätt känner till, det tror jag gör att de tycker det är roligare och kan lättare relatera till det. Detta gör det då lätt att använda i barngrupp, dock inte för stor grupp så att alla ser ordentligt. Det var en lätt sida att hitta på, de hade många bra spännande experiment. Det står tydligt hur experimentet ska utföras och vad för material man behöver för att utföra de. Dem förklarar bra vad som händer under experimentet och varför det händer. Skulle kanske varit mer vardaglig text för att sen kunna förklara för barnen på ett lätt sätt.

Charlottes experiment:

Jag valde att göra ett experiment om vattnets sega hinna, om ytspänningen på vattnet.

Material:
* ett glas
* vatten
* mynt (jag provade både med femtioöringar som anvisningarna angav, men även enkronor, fungerade med båda)
* salt (man kan även ta sand)



Gör så här:

Steg 1

Fyll ett glas proppfullt med vatten så att vattenytan nästan buktar uppåt.



Steg 2

Lägg försiktigt i ett mynt, och ett till, och ett till, och ett till....



Steg 3

Just när du tror att vattnet ska rinna över ta sakta och försiktigt en, två, tre eller kanske fler teskedar salt/sand ner i glaset. Vattnet rinner ändå inte över, vattnet är segare än man tror!



Jag fick mitt experiment från boken Solkatt, vindstrut och vattenhjul av Pelle Eckerman och Gunna Grähs (1991). Boken är indelade i olika kapitel Solen, Vatten, Vinden. Boken innehåller experiment, fakta och även små kraftverksbyggen. Boken var väldigt bra då det fanns mycket fakta och experiment på varje område/kapitel. Boken hade roliga bilder som hade kunnat locka barnen. Det fanns väldigt varierat med experiment, både lätta som inte kräver så mycket förberedelse men även svårare som kräver mer arbete. Att arbeta utifrån boken i barngrupp hade jag definitivt kunna tänka mig. Experimentbeskrivningarna var mycket tydliga, men jag saknar dock förklarning till de olika experimenten, t.ex. varför man just ska variera först mynt sedan salt/sand.

2 kommentarer:

  1. Intressanta experiment att ta del av, roligt att ni länkar vidare till hemsidor där man kan hitta inspiration. Mvh Lidköpingsgruppen

    SvaraRadera
  2. Kul att se era experiment! Väldigt bra med en film som visar bakpulversexperimentet. Ni har hittat intressanta webbsidor och böcker.
    Hälsningar MIA

    SvaraRadera