Monicas
Experimentera med ljud, Panflöjt
1. Åtta sugrör, sax, modellera, tejp
2. Klipp sugrören i fyra olika längder två och två
3. Gör åtta små kulor av modellera, pressa därefter in en och en i ena änden av röret så att de blir täta och lägg rören bredvid varandra.
4. Tejpa samman rören och blås.
Om boken: Egna experiment med ljud och ljus av Challoner, J (2004).
En bra bok med roliga experiment som passar de flesta barn, möjligtvis lite äldre barn.
Camillas experiment med vätskor som avskyr varandra
1. Du behöver vatten, olja, och en tom petflaska
2. Börja att hälla ca halva flaskan med vatten
3.Häll sedan i resterande flaska med olja
4. Nu lägger sig oljan ovanpå vattnet och går ej att skilja på. Man kan prova att skaka flaska för att sedan se hur vätskorna sakta skiljer sig från varandra.
Om boken: Kul att kunna för unga kemister av Parker, S (1990). En bok som både innehåller kul fakta om olika kemiska fenomen som är riktad till barn. Mycket av experimenten handlar om vätskor och om mat.
Kristins experiment med apelsin
1. En skål med vatten, apelsin, mynt
2. Detta experiment är två stycken, det första är att se om apelsinen sjunker eller flyter i vattnet. Det andra är att vi ska försöka att få myntet att ligga kvar på apelsinen.
Om boken: Pelles experiment med apelsiner av Pelle Eckerman & Per Gustavsson, 2007.
Detta är en bra bok som är skriven mer som en saga där experimenten är inbakade i boken. En rolig och intressant bok med flera roliga experiment. Denna bok kan med stor fördel användas i barngrupper i alla olika åldrar i förskolan. Jag kunde önskat lite tydligare förklaringar till experimenten.
Thereses experiment ballong i flaska
1. Du behöver en tom petflaska, ballong och ett sugrör
2. Stoppa ner ballongen i flaskan och trä ballongens öppning över flaskhalsens öppning. Går det att blåsa upp balongen? NEJ! Även om flaskan ser tom ut så är den full, av luft. Det finns ingen plats i flaskan för en uppblåst ballong.
2. Går problemet att lösa? Ja! Stoppa ner ett sugrör mellan ballongens öppning och flaskhalsen. När man gör det så kan luften i flaskan sippra ut genom sugröret. Vips så får ballongen plats att blåsas upp. Man får vara lite försiktig så att inte sugröret täpps till.
Boken har många användbara tips att använda i förskolan när man jobbar med olika projekt och teman. När det kommer till beskrivningarna av experimenten så är det tydliga förklaringar. I boken är det målade bilder till en del experiment, vill man veta hur det ser ut på riktigt eller hur det blir så får man göra experimenten.
Ulrikas experiment den flytande potatisen
Experimentet: Fyll en hög kanna till hälften med vatten. Rör om i vattnet samtidigt som salt blandas i. Sluta röra när potatisen flyter. Häll några droppar karamellfärg i en och en halv kanna vanligt kallt vatten. Häll det färgade vattnet försiktigt längs kanten på saltvattenkannan. Döda havet är väldigt salt. Det har fått sitt namn av att det inte är så mycket som kan leva där, varken i vattnet eller i strandkanten – det är helt enkelt för salt. Salthalten ökar hela tiden eftersom vatten som tar med sig salt rinner ner i sjön (Döda havet är nämligen inget hav) som inte har någon avrinning. Det gör att saltet blir kvar när vattnet avdunstar.
Jag har valt att göra ett experiment ur ”Bertas experimentbok” (2008). Det är en bok som är skriven för barn i åldern 4-8 år. Boken är uppdelad i fristående kapitel som handlar om draken Bertas äventyr. Varje kapitel avslutas med ett experiment. Jag tycker att boken är rolig då den är upplagd på ett spännande och annorlunda sätt. Först en spännande berättelse kring Berta, sedan ett avslut där barnen får prova det experiment de just läst om. Handlingen blir konkret och tydlig för barnen då de själva får utföra experimentet. Boken går att utveckla och använda på flera sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar