torsdag 9 april 2015

Lidköpingsgruppens egna experiment

Här kommer en presentation av våra experiment, samt recensioner av de böcker vi använt oss av.

Toves experiment

Tre gummibjörnar sitter i en "båt" i en skål med vatten...

Här tar jag ett glas och för det mot skålens botten, björnarna följer med till botten men förblir torra tack vare luften i glaset.


"Experimentera och upptäcka"
Angela Weinhold (2010)

"Experimentera och upptäcka" är en experimentbok som främst riktar sig till barn mellan 6-7 år, men denna bok kan även användas i förskolan beroende på hur pedagogerna väljer att arbeta med boken. En liten tecknad man vid namn "Professor KvarKsson" (tycks vara en avbildning av Albert Einstein) introducerar läsaren för olika experiment om luft och vatten genom hela boken. Genom text och illustrationer ges en tydlig förklaring av experimentens olika delar steg för steg. Illustrationerna anser jag vara underhållande, även givande för bokens syfte och innehåll. Text och bilder i boken uppkommer dock i brist av struktur vilket ger ett något rörigt intryck av boken och det är mycket text i boken vilket kan skapa ointresse för yngre läsare. Men som helhet tyckte jag att boken var underhållande och givande att läsa och den berör intressanta områden. Boken innehåller över 30 roliga och intressanta experiment som ger inspiration till att börja experimentera mera. Som ett underhållande komplement finns även luckor på varje sida som gömmer olika bilder, de används exempelvis för att visa före- och efterbilder av experimenten. Luckorna i boken är ett stort plus då jag tror att de väcker barns intresse och nyfikenhet för innehållet. Jag skulle varmt rekommendera boken för vidare användning i förskolan! /Tove Pettersson

Annas experiment
En kavel och en fryspåse med sockerbitar...

I ett mörklagt rum krossade jag sockerbitarna med brödkaveln vilket skapade ett ljussken av sockerbitarna.


"Egna experiment med ljud och ljus"
Jack Challoner (2001)

Detta är en bok som riktar sig till barn från 7 år och uppåt. Den är fylld med över 40 steg- för steg experiment med ljud och ljus. I samma serie finns det ytterligare experimentböcker som utforskar andra områden, exempelvis elektricitet och magneter. Boken har ett tydligt upplägg, med innehållsförteckning samt ordförklaring och register. Med hjälp av vardagliga föremål förklaras spännande fakta och vetenskapliga principer i boken.  Varje experiment förklaras tydligt med hjälp av både text och bilder, det står även hur lång tid varje experiment tar att utföra. Jag tror att många av experimenten i boken är fullt genomförbara och spännande för barnen i förskolan att utföra, dock med stöd av en vuxen. Jag skulle absolut rekommendera boken för användning i förskolan! Anna Fredriksson 

Lindas experiment
En krona med ett tomt glas placerat ovanpå...

När vattnet fylls på blir kronan plötsligt "osynlig"

"Pelles experiment med vatten"
Pelle Eckerman och Per Gustavsson (2007)

I boken "Pelles experiment med vatten" får läsaren följa förskolepraktikanten Pelle som på olika sätt experimenterar med vatten tillsammans med barnen. Boken är uppbyggd som en saga där experimenten succesivt "vävs in" i berättelsen på ett sätt som fångar läsarens intresse. Experimenten är tydligt förklarade i form av text, samt färgglada berättande bilder. En spännande, engagerande och lättläst bok som jag anser passar utmärkt att använda sig av i förskolan för att tillsammans med barngruppen experimentera och utforska naturvetenskap! Linda Backelöv

Fridas experiment
Två staplar böcker, en påse med med fasttejpat sugrör och en skärbräda...

När jag blåser i sugröret fylls påsen med luft och Tove lyfter!

"Tom Tits Tricks"
skriven av Lasse Levemark och Klas Fresk (1989). 

Denna boken beskrivs som "en enkel och lekfull utställning för barn och vuxna i alla åldrar". Texten är lättläst och uppdelad under lätta rubriker som beskriver exprimentets utförande, förklaring, tips och vad för slags utrustning som behövs. Experimenten kan vara lite otydliga, bilderna är svartvita och texten skrivet på ett äldre sätt vilket jag anser inte är så inspirerande och kan därför kräva att pedagogen är delaktig. / Frida Bergman



Hej hopp björkknopp!!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilka roliga och spännande experiment ni gjort! Även bra och informativa recensioner.
    Hälsningar MIA

    SvaraRadera